Si no saps quines són les accions pròpies d'aquesta administració, aquí trobaràs quines són les seves atribucions.

Què és i com es governa el municipi? 

El municipi és la divisió bàsica del territori i l’àmbit on la ciutadania pot tenir un paper més actiu en les decisions que l’afecten. 

El responsable de prendre les decisions i gestionar els assumptes municipals és l’ajuntament, format per l’alcalde o alcaldessa i els regidors. La seva gestió ha de ser transparent i ha de garantir que la ciutadania pot prendre part en els processos de presa de decisions. 

 

Quines competències té l’Ajuntament? 

  • Prendre decisions, seguint la legislació de l’Estat i de la comunitat autònoma, en les àrees següents: 

  1. Urbanisme i patrimoni. 

  1. Medi ambient urbà. 

  1. Abastament d'aigua potable i evacuació i tractament d'aigües residuals. 

  1. Infraestructura viària i altres equipaments. 

  1. Avaluació i atenció immediata a persones que pateixen o poden patir exclusió social. 

  1. Policia local, protecció civil, prevenció i extinció d'incendis. 

  1. Mobilitat: trànsit, estacionament de vehicles i transport col·lectiu urbà. 

  1. Promoció de l'activitat turística local. 

  1. Fires, mercats i comerç ambulant. 

  1. Protecció de la salubritat pública. 

  1. Cementiris i activitats funeràries. 

  1. Promoció de l'esport i gestió d’instal·lacions esportives i de lleure. 

  1. Promoció de la cultura i gestió d’equipaments culturals. 

  1. Vigilància del compliment de l'escolaritat obligatòria. 

  1. Cooperació amb les administracions educatives perquè obtinguin solars on construir nous centres docents.  

  1. Conservació, manteniment i vigilància dels edificis municipals destinats a centres públics d'educació infantil, primària o especial. 

  1. Promoció, en el terme municipal, de la participació dels ciutadans en l'ús eficient i sostenible de les tecnologies de la informació i les comunicacions. 

  1. Promoció de la igualtat entre homes i dones i actuacions contra la violència de gènere. 

 

  • Garantir, en col·laboració amb les altres administracions locals (comarques, mancomunitats, àrees metropolitanes, etc.) que: 

  • La gestió dels serveis i les polítiques és eficaç i eficient. 

  • Es tenen en compte les característiques pròpies del municipi i les seves necessitats específiques. 

  • Existeixen els recursos financers necessaris per assumir de manera adequada i efectiva les responsabilitats envers la ciutadania. 

 

Com exerceix l’Ajuntament les seves competències? 

L’Ajuntament actua de manera autònoma i sota la seva responsabilitat quan exerceix les competències que li atribueix la llei (competències pròpies). Malgrat això, sempre ha de mirar de coordinar-se amb altres administracions perquè els serveis públics s’executin de la millor manera possible. 

En el cas que una altra administració li assigni competències (competències delegades o atribuïdes), cal que aquesta administració estableixi: 

  • Les directrius necessàries perquè l’Ajuntament les exerceixi. Aquestes directrius han de respectar la capacitat d'organització interna. 

  • La finalitat, contingut, condicions i duració de les tasques.  

  • Els recursos personals, materials i financers que transferirà a l’Ajuntament per fer-les. 

  • Com controlarà que s’executen correctament. 

Per la seva banda, en el cas de les competències delegades, l’Ajuntament pot acceptar-les o rebutjar-les. Si les accepta, ha de: 

  • Complir les instruccions de l’administració que delega, facilitar la informació que aquesta li demani i atendre els seus requeriments. 

  • Exercir-les d'acord amb la legislació de l'Estat o de la comunitat autònoma, o bé amb la normativa establerta per l’administració que les assigna. 

 

 

Normativa 

  • Reial decret legislatiu 781/1986, de 18 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de les disposicions legals vigents en matèria de règim local. 

  • Reial decret 2568/1986, de 28 de novembre, pel qual s’aprova el reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals. 

  • Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya. 

  • Articles 84, 86.1 i 86.2  de l’Estatut d'Autonomia de Catalunya, sobre competències locals, sobre el municipi i l’autonomia municipal.  

  • Articles 7, 25 i 27 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril (NOM), sobre competències de les entitats locals.  

  • Decret legislatiu 4/2003, de 4 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'organització comarcal de Catalunya.  

  • Reglament Orgànic Municipal (ROM), quan l’ajuntament en disposi.